TÁJÉKOZTATÁS
A BUDAPEST-GAZDAGRÉTI SZENT ANGYALOK PLÉBÁNIA TERÜLETFEJLSZTÉSI TERVEIRŐL - 2025
Kedves Hívő Testvéreim!
A templomunk szomszédságában, a Gazdagréti út 12.sz. alatti fővárosi tulajdonban lévő közel 3 hektáros ingatlanra elődöm, Dr. Lipp László atya Budapest-Fővárossal 1992. szeptember 10-én aláírt Megállapodás alapján 99 évre használati jogot szerzett a Gazdagréti Katolikus Közösség javára. Ez a közösség a László atya szolgálatában szerveződő egyházközség elődje volt, ami azóta már megszűnt. Elődöm halálát követően 2009-ben én vettem át az egyházközség lelkipásztori vezetését, amely közösséget Erdő Péter bíboros úr 2009. december 6-án plébániai rangra emelt.
Nevezett terület használatát így a Budapest-Gazdagréti Szent Angyalok Plébánia vette át, majd a fővárosi Megállapodás 2011. június 23-i módosítása alapján plébániánk a területre 2091. augusztus 31-ig terjedő haszonélvezeti jogot szerzett. Ez a jog egyúttal kötelességgé vált egyházközségünk számára. Ezen a területen közösségi célú létesítményeket kell megvalósítani, amelyeket a környék lakói is igénybe vehetnek. Ugyanakkor lehetőség nyílt kereskedelmi célú létesítmény létrehozására is. Ezeknek a létesítményeknek bérbeadásából a befolyó bérleti díjaknak a tulajdonos és a haszonélvező megállapodása szerint plébániánk közösségi életének támogatását, templomunk beruházásait, felújítását, üzemeltetését és karbantartását kell szolgálniuk, illetve a bevétel a hitéleti tevékenység és az ezekkel összefüggő költségek kiegyenlítésére is fordítható. A befolyó bérleti díj 1/3 része a Fővárost, a 2/3 része a Plébániát illeti.
A tulajdonossal kötött megállapodás több módosításon is átment. 2016-ban plébániánk lemondott haszonélvezeti területéből közel 4000 nm-t állami beruházásra, tanuszoda építésére, a lakóközösség javára, térítésmentesen, melyért semmilyen kompenzációban nem részesültünk. Erről többen mára el szoktak feledkezni. A módosításokban szereplő határidők is folyamatosan szorítanak bennünket. Nem a saját hibánkból, hanem külső okokból, jogszabály változásokból, vagy egyesek részéről megnyilvánuló hátráltató magatartásból ez idáig nehezen tudtuk a Megállapodás szerint a területet hasznosítani. A legutóbbi 2022-es 4. számú módosítás határidői is sürgetnek. Nem szeretnénk a fennmaradásunkat biztosító területet és annak lehetőségeit elveszíteni, ezért határozottan kell cselekedni. A határidő is óriási kockázat!
A kereskedelmi célú lehetőségeket már Lipp László atya is kereste, amikor 2008-ban kapcsolatba lépett a LIDL Magyarország képviselőivel. A cég vezetői engem is megkerestek, és együttműködésünk gyakorlativá vált. Már 2012-ben teljeskörű háromoldalú egyeztetés történt a Fővárossal. Már akkor közel állt a lehetőség egy kiskereskedelmi kínálat megvalósítására. Ezt azonban az akkoriban született „Plázastop” törvény meghiúsította. Időközben a Főváros döntésében is született változtatás, módosították a nevezett terület besorolását, szabályozási terveit, és kivették a kereskedelmi funkció lehetőségét, bár közös Megállapodásunk szövegében ez továbbra is benn maradt. A legutóbbi szerződés módosításban is szerepel, hogy kereskedelmi működés is indulhat, amennyiben (vissza)módosítják az övezet építési szabályzatát.
De ki módosítja? Hosszasan pattogott a labda a Főváros és Újbuda Önkormányzata között, hogy ki illetékes a szabályzat módosítására, vagy kinek kell az eljárást elkezdeni. A nevezett hatóságok ügyünket hátráltatták, nem tudták számunkra visszaadni a lehetőséget arra, hogy a biztonságos üzemeltetésünket, templomunk és közösségünk működését biztosító kereskedelmi partnerrel szövetkezzünk. Két évvel ezelőtt kértem az erre illetékes minisztériumot és annak vezetőjét, hogy lehetőségük szerint orvosolják a helyzetet. Mivel ez idő alatt sem oldódott meg az eredeti jogunk visszaállítása az önkormányzat által, hogy a megállapodás szerinti kereskedelmi funkcióra partnert találjunk, megújítottam segítség kérésünket, amelynek nyomán kormánydöntés született a terület építési szabályainak kiemelésére.
Helyi Önkormányzatunk, az illetékes képviselők javaslata és igénye nyomán szükségesnek látták a lakossági véleménynyilvánítás elindítását, amelyre az egyeztetési eljárásokat követően most kerülhet sor. Arról kérdezzük a gazdagréti lakótelep és a Madárhegy lakosait, hogy miként értékelik a haszonélvezetünkben lévő terület fejlesztési terveit. Ezeket egységben kell átgondolni, mivel ezek egységes összefüggésben születtek, és a kiemelő határozat is erre vonatkozik. A fejlesztési tervek tartalmaznak egy kulturált kiskereskedelmi létesítményt (nem bevásárlóközpontot, ahogy egyes helyeken megjelent), egy sporttelepet és egy parkosított zöld övezetet, ahol lehet sétálni és pihenni is. Ez a zöld terület érintetlenül az itt élők féltve őrzött „utolsó zöld szigete”. Erre semmilyen építési terv nem készült, csak a minőségi fejlesztés terve. Ezeket a terveket Önkormányzatunk hatóságával, főépítészével egyeztettük, sőt ezeket kerületünk patinás, elismert, tapasztalt építész irodája készítette.
Ügyünkkel kapcsolatban alaptalan hamis állításokat tartalmazó szórólapok jelentek meg környékünkön (még templomunkban is találtunk ilyeneket), amelyek egy leendő kiskereskedelmi áruházat bevásárlóközpontként emlegetik, napi 10-12 kamion mozgását vizionálják, valamint reggel 6-tól este 10 óráig tartó zajjal riogatnak, óriási forgalom növekedésről beszélnek. Ebből valójában semmi sem igaz. Eleve a Gazdagréti út napi szinten sokkal nagyobb forgalmat bonyolít le, ahol buszok, kamionok, tehergépjárművek nagy számban közlekednek. Ehhez az újonnan épült lakóparkok is hozzátesznek. Az áruház parkolójában a gépjárművek csak lassan tudnak mozogni. Egy kulturált fejlesztési tervvel szólítja meg a véleménynyilvánító szavazás felhívása az itt lakókat.
Fontos még tisztázni, hogy a terület nem zöldfelület, ahogy sok helyen megjelent, hanem építési telek. Különös figyelmet fordítottunk arra, hogy a Lidl áruház olyan külső megjelenést kapjon, ami a környékkel jobban harmonizál. A parkoló fákkal lesz beültetve, melyek idővel megnőnek és árnyékot fognak biztosítani, a mostani elfásult gazokhoz képest. Az épület tetejét is zöld növényzet borítaná.
Mit kell mérlegelnünk a lakosság szempontjából?
- Kell-e a környéknek a kényelmét kiszolgáló és olcsó árfekvésű, minőségi termékeket forgalmazó élelmiszer áruház, mely az ingatlanok értékét is emeli? A nagy lélekszámú környék lakóinak még gépjárművet sem kellene használnia, hogy közeli boltba jusson.
- Támogatóan szavaznak-e az itt lakók közeli sportolási lehetőség kialakítására: műfüves futballpályára, teniszpályákra, egyéb labdajátékok lehetőségére, kényelmes kiszolgáló helyiségekkel, infrastruktúrával?
- Tetszik-e az itt lakóknak, hogy egy gazos ápolatlan zöld terület helyett színvonalas park jöjjön létre, esetleg tanösvénnyel, emlékparkkal?
Mit kell mérlegelnünk nekünk, a plébániai közösség tagjainak:
- Fenntarthatóvá tudjuk-e tenni templomunk és közösségünk folyamatos működését, biztos anyagi alapot teremtünk-e ennek érdekében, vagy a fizetésképtelenség kockázatát vonjuk magunkra hónapról hónapra?
- Kockáztatjuk-e a haszonélvezetünkben álló terület elvesztését, amelyre -2091-ig lenne az egyházközségnek jogosultsága?
Arra kérlek Benneteket, hogy a véleménynyilvánítás lehetőségével „IGEN”-nel, támogatásotokkal szavazzatok a gazdagréti fejlesztésre, és erre minden itt lakó szomszédot és ismerőst is bátorítsatok. Most nem elég az üggyel való egyetértés, hanem aktív szavazásra van szükség. Pozitív módon nyilatkozni kell!
ALAPOZZUK MEG ÖSSZEFOGÁSSAL A GAZDAGRÉTI SZENT ANGYALOK PLÉBÁNIA MEGMARADÁSÁT ÉS KIVIRÁGZÁSÁT! Ne feledjük el a plébániai Himnusz üzenetét:
Isten gazdagon megáldja, aki itt munkálkodik, Isten Gazdagrétet áldd meg, óvjanak Angyalaid!
Imádságos szeretettel: Dr. Szederkényi Károly Miklós gazdagréti plébános